neděle 19. června 2011

Země nezemě


Panenky těkají po běhajících obrázcích, když už se nestarají o výměnu kola. Hodný komisař přesto jízdy hodnotí jako neprospěla, to se asi se mnou ještě nechtějí rozloučit. Jsou chvíle, kdy si říkáte, že působit "jistě" by znamenalo úspěch, ale co je dnes jisté? A proč se čím dál častěji setkávám s názory, že dříve nám bylo stejně líp. Pomeranče sice byly jen na Vánoce, ale teď je "všeho" přebytek a "nikdo" si toho neváží. A ono na tom vážně něco je. Výletování po olomouckých stromech, oběd v trávě před menzou, vzpomínka na vepřo knedlo bezzelo, dobročinné panini. Tóny klavíru po nocích, tóny reggae v Hořicích, Čechomoři na Marmeládě a obrovská chuť na marmeládu. Podpisy se neměly rády s letící plackou "I am not your bitch!". S náznakem slzy a spoustou vzteku z nepochopení situace. Úsměvy sem a úsměvy tamhle. Pokoj si stýská po druhém polštáři, vypadá najednou o tolik větší. Všechno má své určité fáze. Jako měsíc v úplňku. Jako jeho zatmění, co prý nedávno mávalo z nebe. Já ale mávala jako vždy na Prince. Nebyl tam ale, možná hrál s těmi mými skřítky na schovávanou. Jak velká bláhovost může být ta má víra ve skřítky? Třešňová skříň už je prý tak stará, divím se, že ji nebolí záda, když se celé ty roky opírá o zeď, ani si nesedne. A šťovíky nejsou jen kyselé, mohou být i tolik hořké. Juříkovské lezení na balíky slámy, kolem oveček k borovici, na školní hřiště (zahrát si na pavouky), pak se snažit trefit šipky do terče a nakonec obcházet Litický hrad. Celý den s příchutí vzpomínky na podobné a o tolik jiné chvíle. "Je škoda, že takových, jako jsi Ty, není víc..." Ono se špatně vysvětluje, že ta všechna příroda ve vás a bezprostřednost je pro vás samozřejmostí. Ale ono to vysvětlení nepotřebuje. Kdyby bylo víc takových, co stále lezou po stromech, aby mohly plivat pecky z třešní po slepicích nebo co letos upletly už dva kopretinové věnečky, tak by asi bylo něco špatně. Všechny ty bubliny a korálky a spontánní radosti, to není z důvodu obrovské nedospělosti, možná spíš právě naopak, s narůstajícími roky a uvědoměním se tyhle věci zdají být čím dál víc podstatné a pro život stále důležitější. Ať už to může vypadat jakkoliv nedospěle. Na to se tu přeci nehraje.
Přesto, že koncert Buty byl lákavý, nohy utíkaly tam, kde se třebas složí do tureckého sedu. Tam, kde platí téměř "co na srdci, to na jazyku". Za těmi, kteří se stali z obyčejných kamarádů Přáteli.
Nohama na zemi, myslí v zemi nezemi.

7 komentářů:

  1. Překrásný článek, opravdu! Jen ve mně probudil určitou tesknotu, když jsem jej četla při poslechu té písničky, kterou jsi k článku připojila a kterou jsi vystihla celou prózu života :')

    OdpovědětVymazat
  2. Víra ve skřítky není bláhová. Dospění do správnýho bodu nedospělosti je správný. Já se ještě musím moc co dovědět. Možná všichni musí.

    OdpovědětVymazat
  3. Víra na skřítky není bláhovost. Možná je to důležitý pro přežití v tomhle přemodernizovaném světě. Taky lezu po stromech, plivu pecky, pletu věnečky a taky si říkám, proč takový nejsou všichni? Tvůj článek mě chytl za srdce tak silně, až mi kdovíproč zvlhly oči. Snad tou pravdivostí života.

    OdpovědětVymazat
  4. FairyLand řekl:

    Co je vlastně dospělost? Většina dospělých jsou nudní, protože si na ně vlastně jen snaží hrát, jen kopírují druhé, nemají žádnou fantazii. Schválně kdo si z takzvaných "dospělých" zazpíval pro sebe písničku jen tak pro radost, pozdravil svojí květinu na zahrádce nebo se usmál na slunce?

    P.S. To nebyl poslední koncert But na světě..

    OdpovědětVymazat
  5. Ku kdysičasům:
    Nikdy mi nebylo tak dobře jako zítra.

    Víra na skřítky se vyplácí, mám jich šest a každý z nich mě zásobí informacemi z jiné oblasti bakteriologie, protože který skřítek asi tak může být větší než stopový prvek stopového stvořeníčka?
    Nikdy není škoda že není klonace celovesmírně povolena, protože dva exempláře, to už je na jednoho moc... Dneska jsem celé negativistické, ale přesto pozitivní!

    Nevím, jak vy pozemšťané dělíte Přátele, přátele a kamarády - já znám jenom tvory, které miluji a tvory, které nemiluji...
    "Šťastné to věčně malé stvoření!" povzdychneš si. Ale vždyť je to tak lehounké!

    OdpovědětVymazat
  6. všeho je nadbytek ale roh afriky hladoví :(
    na Buty jsem byla před rokem a dost mě zklamali... zato Mňága a Žďorp byli paráádni :)

    Olomouc, Olomouc... mám ráda to město :) od září jsem tam

    OdpovědětVymazat
  7. úžasný text. a máš právdu, lidé dneska mají všechno, takže si neváží ničeho. Já ty "časy" pamatuju z vyprávění, ale myslím, že trošku "strádat" by dneska pár lidem prospělo... dnešní době by to prospělo!

    OdpovědětVymazat